Advocacy – når du ikke kan tiltrække talenter udefra, må du finde årsagen internt
For få år siden stod en virksomhed typisk med minimum tre gode kandidater, der opfyldte kravene. I dag oplever mange virksomheder, at der kun er én kvalificeret ansøger – men kandidaten har til gengæld tre virksomheder at vælge imellem. Det giver frustrationer og ubesatte stillinger, og det hæmmer virksomhedernes vækst. Især hvis det er talenter og unge højtuddannede, der efterspørges. Netop her er der store skred i det fundament af viden og praksis, som de fleste virksomheder bruger, når de skal rekruttere det næste talent. Men der er hjælp at hente.
Man kan ikke skærme virksomheden af for de sociale medier. For potentielle ansøgere er virksomhedens medarbejdere den mest troværdige kilde. Hvis ikke de er fortalere for deres virksomhed, bliver virksomheden ofte en taber i kampen om de få ansøgere. Med vores Advocacy-produkt kan vi kortlægge tilfredsheden hos medarbejderne. Målingen skal tegne et attraktivt billede af virksomheden – ellers holder ansøgerne sig væk.
Nogle af vores konklusioner er:
- Kandidaterne vil ikke længere bruge tid på motiverede ansøgninger.
- Kandidaterne konsulterer netværk for at validere potentielle nye arbejdspladser.
- Kompetente medarbejdere kræver gode arbejdsvilkår, god ledelse og et anerkendt formål.
- De nye generationer X, Y, Z stiller anderledes og mere bløde krav til erfarne chefer og ledere.
- Personalegoder og -vilkår er af stor betydning. Det er ikke kun frokostordning og PC/Mobil, men også pension, sundhedssikring, flekstid og særligt de blødere og mere udefinerede goder såsom kultur, samarbejde og lederrelation, der værdsættes.
- Op til 80 % af den yngre generation vil gerne arbejde udenlands. Vi risikerer således at miste flere danske talenter, hvormed vi må fokusere mere på udenlandsk arbejdskraft – som i øvrigt også er ved at blive en mangelvare.
- Det viser sig, at der i 8 ud af 10 opgaver, som vi afdækker hos kunderne, ligger uløste udfordringer i ledelsen, afdelingen, dårlig kommunikation, stridigheder – med ringe motivation og halvdårlige resultater til følge.
Endelig er der en kæmpe sidegevinst ved denne måling og det efterfølgende arbejde med medarbejdertilfredshed: mere tilfredse medarbejdere hjælper ikke bare med at tiltrække nye medarbejdere - tilfredse medarbejdere gavner også bundlinjen.
Få mere viden!
Kontakt vores specialist indenfor Advocacy. Michael Rosenhøj Pedersen har været med til at udvikle vores unikke koncept - og kan fortælle dig alt om fordelene ved at bruge JKS CAREER til at sikre, at dine medarbejdere bliver gode ambassadører for din virksomhed.